Tuesday, January 3, 2017

5 Tips Untuk Selesaikan Masalah Kesan Buruk Pengaruh Pemakanan TerhadapPerkembangan Kanak-kanak

Di antara kesan buruk pengaruh pemakanan terhadap perkembangan kanak-kana, anak anda akan mengalami masalah selera makan, anak anda mungkin juga kerap jatuh sakit kerana kekurangan zat makanan dan perut mudah masuk angin akibat lambat makan.


 "5 tips untuk selesaikan masalah kesan buruk pengaruh pemakanan terhadap pekembangan kanak-kanak"

1- Sediakan jadual makan
Sediakan jadual dan ajar anak-anak untuk patuh pada jadual makan, beri ganjaran seperti snek kegemaran mereka sekiranya mereka mematuhi jadual mereka. Jangan biarkan mereka leka dengan permainan atau menonton tv, pantau mereka dari masa ke semasa.

2- Sediakan makanan yang seimbang 
Makanan yang disediakan mestilah seimbang, lengkap dengan jumlah nutrisi yang diperlukaj anak-anak dan paling penting didik anak-anak untuk makan sayuran-sayuran sejak kecil lagi.

3- Memasak dengan lebih kreatif
Jadi la kreatif tukar menu dan buat satu lauk istimewa untuk anak anda. Beri mereka pilihan supaya mereka lebih ternanti-nantikan masakan anda setiap hari.

Kreatif dan menawan hari kanak-kanak
4- Makan bersama-sama anak
Bila tiba waktu makan cuba pastikan semua makan bersama satu meja dan jangan biarkan anak-anak makan seorang diri. Pada kebiasaannya apabila makan secara bersama ianya akan menaikkan selera makan anak dan ianya merupakan amalan yang terbaik untuk merapatkan hubungan kekeluargaan serta akan diberi rahmat dan keberkatan dari rezeki yang kita makan.

5 - Beri nasihat dan kesan jika tidak mengambil makanan yang seimbang
Ceritakan kesan kekurangan makanan dan tunjuk gambar keadaan tubuh badan atau penyakit akibat kekurangan makanan. Hadkan juga pengambilan makanan segera atau "Fast Food" seperti McD, KFC, Pizza Hut, jajan-jajan, minuman berkabonat dan macam-macam lagi.

** Untuk yang beragama Islam semasa menyediakan makanan amalkan selawat dan berdoa ketika sedang memasak **

Hilang selera makan boleh mengakibatkan anak-anak kerap jatuh sakit, hilang selera makan dan sakit perut akibat perut kosong, Shaklee mencipta produk Meal Shake yang sangat sesuai dan selamat untuk anak anda dalam menangani masalah ini.

Meal Shake Shaklee sesuai untuk seisi keluarga

Sms/wechat/whatsapp : +6010 338 2603
Instagram & FB : Shaklee Sungai Besar 
Blog : http://maznimdshahdotcom.blogspot.com/ 
Shaklee ID 1117888

Wakil Shaklee bagi kawasan Sabak Bernam, Sungai Besar, Sekinchan, Tanjong Karang serta menyediakan penghantaran melalui pos ke seluruh negara.

*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit*


1 comment: